• بخشهای خبری
    •  
      منبع خبر : شهروند-شماره754-94/10/17
      تعداد بازدید: 347
      کد: 87574
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
      کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا مصوب کرد

      ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر٩٥

      شهروند| توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه ١٣٩٥ به تصویب کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا رسید. سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا گفت: با توجه به این‌که هر موتورسیکلت ٤ تا ٥ برابر خودرو استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیکلت‌های درحال تردد به‌ویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیکلت‌های کنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.
      ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر٩٥

      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست (پام)، متصدی با اشاره به تضمین رعایت استاندارد یورو ٣ در موتورسیکلت‌های انژکتوری افزود: جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری هستند. او با اشاره به قیمت بالای موتورسیکلت‌های برقی تاکید کرد: به منظور ترغیب بهره‌برداران برای خرید و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی نیازمند مشوق‌های تشویقی و بسته‌های حمایتی هستیم.
      معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: فرصت ارایه شده به تولیدکنندگان موتورسیکلت، جهت تنظیم و تطبیق شرایط آنها برای حذف تولید موتور کاربراتوری است. متصدی ضمن تاکید بر عزم دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی آنها گفت: به همین دلیل سود واردات کلیه قطعات موتورسیکلت‌های برقی هیبریدی صفر شده است. او تصریح کرد: جمع‌بندی تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه، در هیات دولت به‌عنوان مصوبه حوزه موتورسیکلت‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای استانداردسازی موتورسیکلت‌های کنونی و تعیین ٢٧ شاخص و ضابطه که بدون رعایت آنها از سوی تولیدکنندگان، شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها صورت نمی‌گیرد، بازهم نمی‌توانیم موتورسیکلت کاربراتوری را گزینه مناسبی برای تردد در شهرها بدانیم. او ضمن تاکید بر این‌که تعهد باید قابل انجام باشد، افزود: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری از ١/٧/١٣٩٥ است. قناتی ادامه داد: برخی از اشکالات مطروحه در بحث موتورسیکلت‌ها مربوط به رفتار فردی و اجتماعی بهره‌برداران در استفاده از موتورسیکلت و عدم نظارت دقیق و جدی در این خصوص است. مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که یکی دیگر از پیشنهادات مطروحه افزایش تعرفه واردات گمرکی موتورسیکلت کاربراتوری است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام تولیدکنندگان اعلام کرده است که هیچ‌گونه ثبت سفارشی درخصوص موتورسیکلت کاربراتوری نخواهد پذیرفت. داود کشاورزیان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اخذ مصوبه دولت برای توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری را پشتوانه‌ای مطمئن برای به نتیجه رسیدن این موضوع دانست و گفت: در کنار این موضوع باید نحوه برخورد با موتورسیکلت‌های آلاینده درحال تردد کنونی هم مشخص شود. جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این جلسه با اشاره به تکنولوژی قدیمی و غیراستاندارد موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گفت: آلودگی صوتی و هوای ناشی از تردد این موتورسیکلت‌ها به‌ویژه در تهران، در کنار آسیب‌ها و تخلفات اجتماعی که با این وسیله نقلیه صورت می‌گیرد، بهره‌برداری و استفاده از آن را غیرقابل توجیه می‌کند.
      معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات، افزایش سخت‌گیری‌ها و نظارت بر معاینه فنی موتورسیکلت‌های کنونی است.
      او همچنین برای حذف ١٠‌میلیون موتورسیکلتی که درحال حاضر درحال تردد و ایجاد آلایندگی هستند، گفت: دولت می‌تواند با ایجاد زیرساخت و فرآیندی مشابه خروج خودروهای فرسوده، به حذف این موتورسیکلت‌ها پس از توزیع موتور برقی اقدام کند.


      تعداد بازدید: 347
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر

آدرس :

مشهد - بزرگراه غدیر - خیابان فدائیان اسلام - بلوار چمن - حدفاصل خیابان چمن 19 و 21-جنب مرکز بهداشت شماره 2

تلفن :05133429197
فاکس :05133429197داخلی105
رایانامه :payesh@mashhad.ir
مجموع بازدیدها : 4,307,609
تعداد بازدید امروز : 1,163
تعداد بازدید دیروز : 1,110
آخرین به روزرسانی : 1400/07/19
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد/ طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد